Ilmainen toimitus yli 100euron tilauksiin!

Ilmainen 100päivän vaihto- ja palautusoikeus


Polkujuoksemaan luonnonpoluille


Polkujuoksu, Maastojuoksu by Jouni E., 07.04.2019

Mikä polkujuoksu?

Polkujuoksu viittaa sanansa muikaisesti luonnossa liikkumiseen. Polkujuoksu tai maastojuoksu, miten se nyt kenekin suuhun sopii. Tyypillisesti polkujuoksua harrastetaan luonnon poluilla, retkeily- ja vaellusreiteillä tai muissa rakentamattomissa luonnonympäristöissä. Polkujuoksu eroaa tavallisesta lenkkeilystä siinä, että polkujuoksureitit ovat lähes pääosin luonnossa ja hyvin vaihtelevasssa maastossa. Polkujuoksu on viime vuosina kasvattanut suosiotaan ympäri maailmaa - se onkin noussut juoksulajien suosituimpien joukkoon. Polkujuoksu viittaa meille ihmisille kaikkein luonnollisimpaan liikkumisen muotoon, joka juontaa juurensa ihmiskunnan varhaisista ajoista.

Linkki: Trailrunning Finland - Polkujuoksu





Luonnonvoimaa

Luonto tuo juoksemiseen tietysti omat rauhoittavat ja arvokkaat elementtinsä: on vapauttavaa juosta ympäristössä, missä on kaunis luonto, kuuluu lintujen laulua, ilma on raikasta hengittää eikä ole ylimääräisiä stressitekijöitä. Luonnon elementti tekeekin polkujuoksusta elämyksellisen lajin. Joskus onkin hyvä pysähtyä, kävellä ja ihastella vaan maisemia. Kun taas vertailuna lenkkeily kaupungissa, missä liikenne pauhaa, liikennevalot pysäyttävät, ilmanlaatu on heikompi ja täytyy olla tarkkaavaisempi ottaessaan huomioon muut liikkujat. Vaihteleva maasto tekee juoksemisen rytmittämisestä myös erilaista. Ylä- ja alamäet sekä erilaiset maastonmuodot painottavat juoksun rasitusta laajemmin eri lihasryhmiin parantaen kehon koordinaatiota, motoriikkaa ja tasapainoa. Pehmeämpi juoksualusta on myös hyväksi polville, eikä rasita jalkoja samalla tavalla kuin asfaltti.


Linkki: Hyria - Tutkimustietoa luonnon terveyshyödyistä





Polkujuoksun terveyshyödyt

Polkujuoksu on kestävyysliikuntaa. Kestävyyskunnon tärkeyttä ei suotta peräänkuuluteta. Terveydellisestä näkökulmasta kestävyyskunto on ihmisen terveyskunnon tärkeimpiä terveyskunnon osa-alueita. Kestävyysliikunta vaikuttaa sydämmen, keuhkoken, verisuonten ja siten toimintakyvyn kuntoon. Hyvä kestävyyskunto suojaa esimerkiksi valtimotaudeilta (sydän, aivot ja alaraajat), kohonneelta verenpaineelta, tyypin 2 diabetekselta, vyötärölihavuudelta sekä epäedullisilta rasva- ja sokeriarvoilta. Hyvä kestävyyskunto antaa ihmiselle myös paremmat veren rasva-arvot, vähentää haitallista rasvakudosta vatsaontelossa ja parantaa hapenottokykyä. Parasta tässä on se, että voimme itse vaikuttaa konkreettisesti siihen, miten terveeltä ja raikkaalta kehossamme tuntuu. Onneksemme kestävyyskunnon lajikirjo on hyvin laaja, mistä voit löytää itsellesi sopivat liikkumisen muodot. Hyviä esimerkkejä kestävyyslajeista on meille suomalaisille kävely, hölkkä, juoksu, uinti, maantiepyöräily, maastopyöräily, hiihtäminen ja tietenkin polkujuoksu.

Linkki: UKK-instituutti - Kestävyyskunto





Matalan kynnyksen liikuntaa

Polkujuoksun aloittaminen ei vaadi erityisiä varusteita tai pukeutumista - normaali lenkkiasu ja -kengät riittävät alkuun hyvin. Juoksukunnostasi huolimatta polkujuoksun voi aloittaa vaikka kävellen, sillä rasitusta tulee korkeuseroista joka tapauksessa. Juoksuinnon kasvaessa on tietysti hyvä hankkia maastoon sopivat polkujuoksukengät, jotka pitävät ylä- ja alamäissä sekä juoksureppu nestetankkaukseen ja mukaan tulevan energian säilytystä varten. Polkujuoksussa on ominaista, että sitä harrastetaan myös yhdessä ja jopa isommissa ryhmissä. Suomen Latu toimii hyvänä foorumina, mistä voit löytää paikallisen juoksuryhmäsi. Sähköiset karttapalvelut ja urheilu- sekä älykellot tarjoavat kätevät työkalut polkujuoksureittien suunnitteluun - ja niitähän Suomessa löytyy!

Linkki: Suomen Latu - linkit paikallisiin polkujuoksuryhmiin
Linkki: Nurmijärven Latu ja Polku - Polkujuoksu
Linkki: Nurmijärven Latu ja Polku Ry: n Facebook -sivut





Näin pääset alkuun

Ensiksi on hyvä selvittää paikallisesta ympäristöstä sopiva ja tuttu maasto, jossa löytää helposti myös tiensä takaisin lähtöpaikkaan. Tässä erilaiset karttapalvelut ovat hyviä apuvälineitä. Kannattaa myös tutustua rohkeasti paikalliseen polkujuoksuryhmään. Lajin aktiivisilta harrastajilta saa yleensä ajankohtaisimmat ja siten parhaat neuvot. Kuten kaiken uuden aloittamisessa, on hyvä aloittaa pienestä. Aloita omaan kuntotasoosi nähden sopivan mittaisella matkalla ja vauhdilla. Kunnon karttuessa vauhtia ja matkaa voi lisätä. Pyydä myös kaveria mukaan - kaksin on aina kauniimpi!

HUOMIO Heijastava Sporttiliivi
HUOMIO Heijastava Sporttiliivi
19.02 $
(9)
Heti varastossa





Ei muuta kuin lenkkarit jalkaan, reipasta mieltä ja sitten luonnon poluille lenkkeilemään! :)

Linkki: Erätukun urheiluvaatteet ja varusteet

Voin tarvittaessa neuvoa alkuun, jos tarvit apua. Yhteystiedot alla.


Kirjoittaja


Jouni Eskola

041 368 2089
jouni.m.eskola (at) gmail.com

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Ensimmäinen ultramatkan polkujuoksuni - Lessons learned

Yhteistyössä Erätukun kanssa haluan jakaa kokemukseni ensimmäisestä ultrapolkujuoksusta ja siitä, mitä tuo juoksu opetti minulle. Tämä teksti käsittelee ultrapolkujuoksuani NUTS Ylläs Pallas 2018 -tapahtumassa.